*******

Tuesday, March 31, 2009

RM22 juta bina masjid, surau | Pilihanraya Kecil N29 Batang Ai

KUCHING 30 Mac - Kerajaan negeri memperuntukkan sejumlah RM22 juta bagi pembinaan masjid dan surau di Sarawak tahun ini.

Menurut Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri, (Hal Ehwal Islam) Datuk Daud Abdul Rahman projek itu akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat setelah mendapat kelulusan kerajaan negeri.

Beliau berharap dengan peruntukan itu, jawatankuasa masjid dan surau di negeri ini dapat menarik lebih ramai jemaah ke tempat ibadat itu menerusi penganjuran pelbagai program keagamaan seperti kuliah fardu ain dan ceramah agama.

''Usaha ini penting untuk mengeratkan perpaduan umat Islam yang menjadi tunjang kekuatan ummah,'' katanya di sini baru-baru ini.

Beliau berucap merasmikan Surau Al-Kauthar, Taman Putri, Jalan Sultan Tengah.

Surau Al-Kauthar yang bernilai RM250,000 dibiayai sepenuhnya kerajaan negeri dengan reka bentuk dibuat oleh Jabatan Kerja Raya dan mula beroperasi sepenuhnya Oktober 2007.

Daud berkata, selain itu, kerajaan turut memperuntukkan sejumlah RM4 juta bagi kerja-kerja membaik pulih masjid dan surau yang telah usang dan rosak.

Beliau menjelaskan, peruntukan itu amat perlu bagi memberi keselesaan kepada jemaah masjid dan surau.

''Saya berharap, dengan usaha ini, umat Islam dapat menjalankan ibadat mereka di masjid dan surau di negeri ini dengan sebaik-baiknya," katanya.

--Utusan

No comments:

Post a Comment